Zdravstvo

Vesti :: Tretman pacijenata u Srbiji

xxxPacijenti u Srbiji najčešće se žale na neljubaznost i dužinu čekanja na preglede. Nadležnosti zaštitnika prava pacijenata pritom su ograničene.
Skoro svakodnevno se u novinama mogu pročitati priče građana o tome kako su nezadovoljni stanjem u srpskom zdravstvu i tretmanom medicinskog osoblja.

I dok se građani koristeći pravo na prigovor najčešće žale na neljubaznost i dužinu čekanja na preglede posebno rendgen i ultrazvukom, zaštitinici prava pacijenata sa druge strane nemaju dovoljno nadležnosti da njihove probleme u potpunosti reše.

Prema poslednjem istraživanju Svetske banke, rađenom 2007, Srbija je četvrta zemlja u svetu po stepenu korupcije u zdravstvu, dok je po ulaganju u zdravstvo pretposlednja u Evropi, iza Albanije.

Svaka zdravstvena ustanova ima zaštitnika prava pacijenata koji između ostalog štiti pravo na dostupnost zdravstvene zaštite, pravo na slobodan izbor lekara, pravo na prigovor.

Zorica Tišma, zaštitnica prava građana u Domu zdravlja Novi Sad kaže da se pacijenti obraćaju preko telefona ili pisanim putem.

"Najčešće se žale na neljubaznost medicinskog osoblja, na dužinu čekanja za neke preglede, naročito za preglede rendgen dijagnostiki i ultrazvuka", navodi ona.

Zorica Stanković, zaštitnica prava građana u Domu zdravlja Valjevo ističe da je u toj ustanovi zaštita pacijenata na visokom nivou, jer se ljudima predoče njihova prava koja žele da iskoriste.

Ombudsman Saša Janković, međutim, kaže da je lekar dužan da pruži sve informacije o zdravlju pacijenata i pre nego što ih oni zatraže.

"Zakon kaže da pacijent ima pravo da od zdravstvenog radnika dobije sve informacije o stanju svog zdravlja, uključujući i dijagnozu, prognozu bolesti, kratak opis i vrstu i verovatnoću mogućih rizika, i alternativne metode lečenja, moguće promene stanja, dejstvo moguće terapije itd", podseća Janković.

"Doktor, odnosno zdravstveni radnik, to treba da uradi i bez posebnog zahteva pacijenta. Znamo svi koji se lečimo u zdravstvenim ustanovama koliko retko ili koliko često to naše pravo biva zaista i ostvareno", kaže zaštitnik prava građana.

Iako Stankovićeva kaže da su smanjenja plate i upozorenja pred otkaz neke od mera, i dalje postoje prigovori zbog kojih se lekari ne sankcionišu.

"Pacijenta iznad svega čini zadovoljnim i vraća mu dostojanstvo i samopoštovanje naša lepa reč, naše strpljenje i razumevanje, pa i onda kada nismo u moći da njegov problem rešimo. Na osnovu mesečnog izveštaja predlaže se direktoru preduzimanje određenih mera protiv zaposlenih, posebno ukoliko se primedbe ponavljaju na istog zaposlenog", objašnjava ona.

Zaštitnici prava pacijenta trebalo bi da budu samostalni i rade bez pritisaka sa strane, ali ombudman Saša Janković sumnja u njihovu objektivnost.

"Ja moram reći da zaštitnik prava pacijenta nije ombudsman, niti je deo sistema ombudsmana formalno i da su se i oni sami, a i građani nalazili u situaciji da ipak ne mogu od strane zaštitnika prava pacijenata dobiti ili efikasnu zaštitu ili tja zaštitnik prava pacijenata nije u situaciji da bude dovoljno objektivan, s obzirom da ga određuje na to mesto direktor ustanove koji, naravno, u svakom momentu tu svoju odluku može promeniti", ocenjuje on.

Janković ističe da je neophodno da se u samom zdravstvu ponovo probudi etički poriv i da se ojačaju interne strukture.

On apeluje da je prvenstveni cilj da se stvori svest o tome da je građanin u bolnici građanin sa pravima, a ne objekat.
Izvor: B92

Arhiva vesti...»

Vaši komentari:

Prikaži/Sakrij Komentare / Prikaži/Sakrij Formular komentara

Još uvek nema komentara

Prikaži/Sakrij Formular komentara







Detalji strane
apoteka prirodni preparati
Kreme i Melemi